Gå till huvudinnehållet

Uppdrag i utställningen

Våra uppdragskort Tänk & Testa fungerar som ett slags spår in bland alla experiment. Allt upptäcker och undersöker man på egen hand, med kortens arbetsuppgifter som hjälp. Vi har en levande utställning vilket gör att vissa experiment kan byta plats.

Materialet är skapat för att eleverna, beroende på hur det används, ska kunna utveckla de förmågor, inom NO och teknik, som finns i Lgr 22. Varje tema behandlar också delar av det centrala innehållet som eleverna ska arbeta med. Materialet är gratis.

  • En pojke knäböjer bredvid experimentet.

    Accelerationsbanan

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Ställ klockorna med samma avstånd från varandra.

    Hur plngar det när du släpper kulan ned från banen?

    Placera klockorna så att du får samma tid mellan plingen. Hur förklarar du varför de måste placeras på detta sätt?

    Tom Tits logotyp
  • Ett bord med fyra hörn som ser ut som ett plus tecken.

    Airhockey

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Spela airhockey utan att sätta igång luften och jämför med hur det känns att spela med luften igång. 

    Beskriv hur du måste träffa kvadraten i mitten för att få pucken att åka dit du vill. 

    När kan det vara bra med liten friktion och när kan det vara bra med stor friktion? 

    Tom Tits logotyp
  • Använd hjärnan

    Använd hjärnan

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Hitta och testa ett experiment där du använder din hjärna. Varför tycker du att experimentet har med hjärnan att göra? 

    Tom Tits logotyp
  • Använd muskler

    Använd muskler

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Hitta och testa ett experiment där du använder några av dina muskler.  Vad tror du att musklerna har för funktion? Hur tror du att du använder dem i experimentet? 

    Tom Tits logotyp
  • Använd skelett

    Använd skelett

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Hitta och testa ett experiment där du använder ditt skelett.  Hur tror du att ditt skelett används i experimentet? 

    Tom Tits logotyp
  • Atomknuffen

    Atomknuffen

    Luft & tryck
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Lyft hammaren på ena sidan och släpp den så det blir ett hammarslag på balken. Titta på den andra hammaren, vad händer? Ta hjälp av det du vet om atomer och vibrationer och försök förklara. Jämför hur värme sprids i metall. 

    Tom Tits logotyp
  • Baksuget

    Baksuget

    Luft & tryck
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Håll handen vid hålet, Sugs luften in eller blåser den ut? Vad händer när man stänger luckan? Försök förklara varför det sker.

    Luft i rörelse har ett mycket lägre tryck än stillastående luft.

    Tom Tits logotyp
  • En person som håller i en kloss och placerar på en snurrskiva.

    Balansskivan

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Prova att ställa en kloss på kanten av balansskivan. Vad händer?

    Försök att ställa så många klossar som möjligt på den hängande skivan. Vad måste du tänka på för att skivan ska vara i jämnvikt?

    Tom Tits logotyp
  • Liten gulröd ubåt i vattentank.

    Bermudatriangeln

    Luft & tryck
    • Årskurs 4-6
    • Plan 2

    Vatten kan bära både oss människor och stora skepp.

    Tryck på knappen under vattenröret.

    Vad händer med vattnets bärkapacitet, eller styrka att bära upp båten, när luft bubblar upp genom vattenpelaren?

    Tom Tits logotyp
  • En person arbetar med ett projekt i ett rum.

    Blixtskaparen

    El och energi
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Tryck på den röda knappen som laddar upp de båda kloten. När laddningsskillnaden är tillräckligt stor så sker en urladdning. Det kan kännas som en stöt, synas som en blixt eller låta som en smäll. Vad kallas fenomenet?

    Prata om när ni vid något tillfälle upplevt detta fenomen. 

    Tom Tits logotyp
  • Block och talja/Hiss med block

    Block och talja/Hiss med block

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Prova de olika repen i det lilla experimentet. Är det olika lätt eller tungt att lyfta stenen? Vad ser du för skillnad?

    Gå till Hiss med block och sätt dig i en av stolarna. Hissa upp dig. Prova den andra stolen och jämför hur det känns.

    Varför tror du att det blir olika? 

    Tom Tits logotyp
  • En grupp barn som sitter på golvet och leker med ett blåshål.

    Blåshålet

    Luft & tryck
    • Årskurs 4-6
    • Plan 2

    Tryck i gång luftströmmen. Placera bollen i luftströmmen. Vad är det som får bollen att sväva?

    Vad händer om du håller handen bredvid, ovanför, under bollen?

    Testa att putta försiktigt på bollen så att den rör sig lite i sidled men inte  trillar ur luftströmmen. Hur skulle du beskriva vad som händer med bollen?

    Tom Tits logotyp
  • En grupp barn som sitter runt en hög med stockar och klossar.

    Brovalvet

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Riv bron. Beskriv formen på klossarna som kan bilda en valbro. 

    Bygg brovalvet. Hur gjorde ni för att lyckas bygga bron? Låt en person gå på bron och ställa sig på mitten av den. Vad händer med klossarna?

    Tom Tits logotyp
  • Experimentet brovalvet

    Brovalvet (år 7-9)

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Riv bron. Beskriv formen på klossarna som kan bilda en valbro. 

    Bygg brovalvet och låt en person gå på bron och ställa sig på mitten av den. Vad händer med klossarna? Hur fördelar sig krafterna i bron? En kloss är olik de andra, varför är det så tror du?

    Tom Tits logotyp
  • Barn utforskar rött experiment

    Brutet ljus

    Ljus och syn
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Undersök och beskriv vad som händer med laserljusstrålarna när ljuset träffar de olika speglarna och linserna.

    Vilka likheter och skillnader ser du mellan de olika speglarna och linserna?

    Tom Tits logotyp
  • Experimentet Brösten

    Brösten

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    När en kvinna blir gravid börjar brösten att förbereda sig för att kunna amma barnet. Kan du se mjölkgångarna som leder från de mjölkproducerande körtlarna? 

    Tom Tits logotyp
  • En kvinna står framför ett fönster och håller i en balk som sitter fast i väggen.

    Böja balk

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Titta och beskriv balkens form. Känner du igen var en sådan balk brukar användas?

    Mätaren visar hur mycket balken böjs och med hur många kila du belastar den med. Prova att trycka lika hårt på olika ställen. Var på balken blir utböjningen störst? Vad tror du det beror på? 

    Tom Tits logotyp
  • Darrhäntstestet

    Darrhäntstestet

    Kroppen
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Flytta öglan från ena sidan till den andra utan att nudda slingan. Hur många kulor blev det?

    Vilken hand är stadigast? Höger eller vänster? När kan det vara bra att vara stadig på handen?  Tror du att du är mer eller mindre stadig än en robot? 

    Tom Tits logotyp
  • En pojke testar experimentet Dykaren

    Dykaren

    Luft & tryck
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    När du trycker ner handtaget trycks luft in i röret och trycket inuti röret ökar. Inuti dykaren finns en luftbubbla. När trycket ökar i röret trycks luften i luftbubblan ihop och mer vatten kommer in i dykaren.

    Vad händer med dykaren då? Vad händer när du minskar trycket?

    Tom Tits logotyp
  • En person som använder elektromagnet med metaller.

    Elektromagneten

    El och energi
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Starta elektromagneten genom att trycka på knappen. Nu har du 25 sekunder på dig att bygga en så snygg skulptur som möjligt.

    Vad händer efter 25 sekunder? Varför tror du att det blir så? 

    Tom Tits logotyp
  • En man och en liten flicka cyklar på en cykel.

    Energicyklarna

    El och energi
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Cykla på cyklarna tills lamporna lyser eller andra föremål rör sig.

    Varifrån kommer elektriciteten som får lamporna att lysa och föremålen att röra på sig? 

    Tom Tits logotyp
  • Två barn som trampar på cyklar

    Energicyklarna (årskurs 7-9)

    El och energi
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Cykla på cyklarna tills lamporna lyser eller andra föremål rör sig.

    Varifrån kommer elektriciteten som får lamportna att lysa och föremålen att röra på sig?

    Se om ni klarar att beskriva vilka energiomvandligar som sker. 

    Tom Tits logotyp
  • Enkla maskiner (blocket, kilen, hävstången)

    Enkla maskiner (blocket, kilen, hävstången)

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    I utställningen Kraft &. Rörelse finns exempel på enkla maskiner som utnyttjar mekanikens gyllene regel "Det du vinner i kraft förlorar du i väg."

    De enkla maskinerna är uppfinningar som förstorar kraften på olika sätt.

    Hitta och testa experiment i utställningen som visar exempel på en enkel maskin för

    • Blocket
    • Kilen
    • Hävstången
    Tom Tits logotyp
  • Enkla maskiner (lutande planet, hjulet, skruven)

    Enkla maskiner (lutande planet, hjulet, skruven)

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    I utställningen Kraft &. Rörelse finns exempel på enkla maskiner som utnyttjar mekanikens gyllene regel "Det du vinner i kraft förlorar du i väg."

    De enkla maskinerna är uppfinningar som förstorar kraften på olika sätt.

    Hitta och testa experiment i utställningen som visar exempel på en enkel maskin för

    • Lutande planet
    • Hjulet
    • Skruven
    Tom Tits logotyp
  • Favoritexperiment El och energi

    Favoritexperiment El och energi

    El och energi
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1
    • Plan 2
    • Plan 3
    • Plan 4
    • Parken

    Välj ditt favoritexperiment som handlar om El och Energi.

    Vad heter experimentet? Hur ser experimentet ut? Vad ska man göra i experimentet? Vad kan man lära sig av experimentet? 

    Tom Tits logotyp
  • Favoritexperiment Kraft och rörelse

    Favoritexperiment Kraft och rörelse

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1
    • Plan 2
    • Plan 3
    • Plan 4
    • Parken

    Välj ditt favoritexperiment som handlar om Kraft & Rörelse.

    Vad heter experimentet? Hur ser experimentet ut? Vad ska man göra i experimentet? Vad kan man lära sig av experimentet? 

    Tom Tits logotyp
  • Favoritexperiment ljus och syn

    Favoritexperiment ljus och syn

    Ljus och syn
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1
    • Plan 2
    • Plan 3
    • Plan 4
    • Parken

    Välj ditt favoritexperiment som handlar om Ljus och syn.  Vad heter experimentet? Hur ser experimentet ut? Vad ska man göra i experimentet? Vad kan man lära sig av experimentet?

    Tom Tits logotyp
  • Favoritexperiment Luft och tryck

    Favoritexperiment Luft och tryck

    Luft & tryck
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1
    • Plan 2
    • Plan 3
    • Plan 4
    • Parken

    Välj ut ett valfritt experiment som handlar om Luft.

    Vad heter experimentet? Hur ser experimentet ut? Vad ska man göra i experimentet? Vad kan man lära sig av experimentet? 

    Tom Tits logotyp
  • En trädörr i ett rum med ett fönster.

    Filtrerat ljus

    Ljus och syn
    • Årskurs 4-6
    • Plan 2

    Stå så att dörren är mellan dig och fönstret. Titta ut på fönstret genom dörrens glasruta. Håll den runda skivan mellan dina ögon och fönstret. 

    Vrid skivan. Beskriv vad du ser? 

    Tom Tits logotyp
  • Experiment filtrerat ljus

    Filtrerat ljus (årskurs 7-9)

    Ljus och syn
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Stå så att dörren är mellan dig och fönstret. Titta ut på fönstret genom dörrens glasruta. Håll den runda skivan mellan dina ögon och fönstret. 

    Vrid skivan. Beskriv vad du ser? Glaset är polariserat. Försök förklara för en kompis hur det fungerar.

    Tom Tits logotyp
  • Finns på vårdcentral

    Finns på vårdcentral

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Hitta och testa ett experiment som du tror kan finnas på en vårdcentral.

    Vad tror du att experimentet undersöker?

    Varför tror du att det kan finnas på en vårdcentral?

    Tom Tits logotyp
  • En skelettkrona som hänger från taket.

    Františeks skelettkrona

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Vilka delar av skelettet känner du igen?

    Hur många olika skelett tror du har använts för att skapa skelettkronan? 

    Tom Tits logotyp
  • En grupp av tre människoskallar som står på ett träbord.

    Från barn till vuxen (åk 4-9)

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Titta på de tre skallarna (kranierna). Vad ser du för skillnader och likheter?  Vilken ungefärlig ålder tror du att de olika skallarna (kranierna) motsvarar? 

    Tom Tits logotyp
  • Från ägg till nyfödd

    Från ägg till nyfödd

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Titta på de olika modellerna av foster från ca tre månader och framåt. Hur beskriver du vad du ser under fosterutvecklingen? 

    Tom Tits logotyp
  • En liten flicka som står på en scen med utsträckta armar.

    Färgskuggorna

    Ljus och syn
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Vilka färger har de tre strålkastarna?

    Vilka färger kan du skapa med dina skuggor?

    Vad händer med skuggorna om en eller två strålkastare stängs av med knapparna på väggen? 

    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv, många föremål och ett takfönster.

    Förstorat

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta... Något som är förstorat. 

    Tom Tits logotyp
  • Galileotermometern

    Galileotermometern

    Luft & tryck
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Glasbubblorna inne i glasröret stiger beroende på hur varmt det är runt omkring. Det beror på densiteten på vätskan inne i bubblorna. Försök förklara hur det fungerar. 

    Tom Tits logotyp
  • En person håller en maskin i sin hand.

    Generator-Motor

    El och energi
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Se till att den röda sladden sitter i kontakten. Prova att veva på först den ena och sedan den andra veven. Vad händer?

    Koppla ur den röda sladden och prova att veva igen. Vad händer nu?

    En generator omvandlar rörelseenergi till elektrisk energi. En motor omvandlar energi (kemisk eller elektrisk) till rörelseenergi.

    Vilken är motor och vilken är generator?

    Tom Tits logotyp
  • En man som står bredvid en röd metallstruktur.

    Genväg/senväg

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Jämför de olika banorna. Vilken är längst och vilken är kortast?

    Vilken bana tror du är snabbast? Varför?

    Släpp bollarna ner för banan. Testa flera gånger. Vilken bana är snabbast?

    Tom Tits logotyp
  • Experimentet gravidmagarna

    Gravidmagarna

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Gravidmagen är som att vara gravid i 7:e månaden. Hur skulle du beskriva att det känns att ha på sig en gravidmage och att göra vanliga saker som att knyta skorna eller plocka upp något från marken? 

    Tom Tits logotyp
  • Gult ljus (ljus och syn)

    Gult ljus (ljus och syn)

    Ljus och syn
    • Årskurs 4-6
    • Plan 2

    Ställ dig inne i gult ljus och titta på väggarna och taket. Titta på färgen på dina kläder.

    Tryck på den röda knappen. Hur ser det ut nu? 

    Tom Tits logotyp
  • Gult ljus (ljus och syn) (årskurs 7-9)

    Gult ljus (ljus och syn) (årskurs 7-9)

    Ljus och syn
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Ställ dig inne i gult ljus och titta på väggarna och taket. Titta på färgen på dina kläder.

    Tryck på den röda knappen. Hur ser det ut nu? Se om du kan förklara varför det ser konstigt ut.

    Tom Tits logotyp
  • En kvinna som står bredvid ett bord med båda händer på en tryckmätare.

    Handbatteriet

    El och energi
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9

    Lägg den ena handen på aluminiumplattan och den andra på kopparplattan. Vad visar mätaren?

    Varför ger inte mätaren utslag om du inte håller en hand på varje platta? 

    Vad händer om ni ställer er i ring och håller hand där första och sista personen håller en hand på varsin platta? 

    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv, flera föremål och ett takfönster.

    Hastighet

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    I vilken hastighet kan du GÅ på Löparbanan?

    Tom Tits logotyp
  • Hitta öga

    Hitta öga

    Våra sinnen
    • Årskurs 1-3
    • Plan 1
    • Plan 2
    • Plan 3
    • Plan 4
    • Parken

    Hitta ett experiment där du ser minst ett öga.

    Tom Tits logotyp
  • Hitta öra

    Hitta öra

    Våra sinnen
    • Årskurs 1-3
    • Plan 1
    • Plan 2
    • Plan 3
    • Plan 4
    • Parken

    Hitta ett experiment där du ser minst ett öra. 

    Tom Tits logotyp
  • Hjärnan

    Hjärnan

    Kroppen
    • Årskurs 1-3
    • Plan 4

    Hitta ett experiment där du kan se hjärnan

    Tom Tits logotyp
  • Hjärta

    Hjärta

    Kroppen
    • Årskurs 1-3
    • Plan 4

    Hitta ett experiment där du kan se ett hjärta

    Tom Tits logotyp
  • En person som håller i en modell av ett mänskligt hjärta och lunga i plast.

    Hjärta och lunga

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Titta noga på hjärtat och lungorna. Vi brukar säga att kroppen är symmetrisk: att vår högra och vår vänstra kroppshalva är likadana. Men det stämmer ju inte riktigt. Vilka skillnader hittar du mellan höger och vänster kroppshalva i modellen?

    Hjärtat och lungorna sitter nära varandra. Vad är hjärtats funktion? Vad är lungornas funktion? Hur hänger deras funktioner ihop? 

    Tom Tits logotyp
  • Ett träbord med två falska människohjärtan i plast på.

    Hjärtat

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Hjärtat består av två små förmak och två större kammare. Den vänstra kammaren är tjockare än den högra kammaren. Vilken är vilken i modellen?

    Blodet passerar hjärtat två gånger på sin väg genom blodomloppet. Varför tror du att vänster kammare har större muskelmassa än den högra?

    De stora blodkärlen som är kopplade till hjärtat är målade i olika färger: blå, röd och lila. Vad tror du att de olika färgerna ska visa? 

    Tom Tits logotyp
  • Hjärtat snabbare

    Hjärtat snabbare

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Hitta och testa ett experiment som får ditt hjärta att slå snabbare när du använder experimentet.  Varför tror du att ditt hjärta slår fortare när du använder experimentet?  Hur tror du att man kan mäta hur snabbt ditt hjärta slår?

    Tom Tits logotyp
  • Ett hundskelett i en glasmonter på ett träbord.

    Hunden Rajje (åk 1-3)

    Kroppen
    • Årskurs 1-3
    • Plan 4

    Hitta hunden Rajje och ett människoskelett. 

    Vad är lika? Vad är olika?

    (Ledtråd: Räkna antal och mät längd)

    Tom Tits logotyp
  • Ett hundskelett i en glasmonter på ett träbord.

    Hunden Rajje (åk 4-9)

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Känner du igen delar av skelettet hos Hunden Ra]e från människoskelettet? Du kan jämföra med något av skeletten som finns i utställningen.

    Varför tror du att vi ett kranium?

    Varför tror du att vi har revben?

    Varför tror du att det är bra att skelettet är hårt och inte mjukt? Vad skulle hända om skelettet inte var hårt? 

    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv, flera föremål och ett takfönster.

    Hur länge?

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Hitta hängstängerna. Hur länge kan du hänga i två händer? Blir tiden hälften så lång om du hänger i en hand?

    Tom Tits logotyp
  • Hur stark är du?

    Hur stark är du?

    Kroppen
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Hitta och testa ett eller flera experiment där du kan mäta hur stark du är.

    Testa om olika tekniker gör att du blir starkare och varför inte utmana en kompis om vem som är starkast?

    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv, många föremål och ett takfönster.

    Hälften så långt

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta... Två ben från skelett där det ena är hälften så långt som det andra. 

    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv, många föremål och ett takfönster.

    Högt upp

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta... Något som sitter högt upp. 

    Tom Tits logotyp
  • Illusionsgalleriet

    Illusionsgalleriet

    Ljus och syn
    • Årskurs 7-9
    • Plan 3

    I illusionsgalleriet finns det många olika illusioner som ger synvillor. Vilken illusion eller synvilla gillar du mest?

    Tom Tits logotyp
  • Experimentet Höjdhoppet

    Inget att hänga upp sig på/Höjdhoppet

    Kroppen
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Håll dig fast vid stången i 30 sekunder.

    Jämför hur det är att hålla dig fast med handflatorna mot eller från dig. Prova även att dra dig uppåt.  Hoppa så högt du kan 3 gånger vid höjdhoppet. 

    Upprepa 3 gånger. 

    Tom Tits logotyp
  • En träkonstruktion med en massa flaskor på.

    Kläm och lukta (luft och tryck)

    Luft & tryck
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Kläm på flaskorna och lukta på innehållet.

    Hur kan doftämnet som finns i flaskan komma in i din näsa? Vad drar du in i näsan förutom dofterna när du luktar på innehållet?

    Tom Tits logotyp
  • Koppla kretsar (solenergi)

    Koppla kretsar (solenergi)

    El och energi
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Få snurrorna att snurra md hjälp av lamporna och solceller.

    Koppla in en eller två solceller med en eller två svartgula snurror. Tänd lamporna med den svarta knappen. Ändra ljusstyrkan med den röda knappen.

    Undersök hur snurrorna rör sig beroende på hur många solceller du använder eller hur starkt lamporna lyser. 

    Tom Tits logotyp
  • Koppla kretsar (vindkraft)

    Koppla kretsar (vindkraft)

    El och energi
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Få lamporna att lysa med hjälp av vindkraft.

    Koppla in en eller två fläktar med en eller två glödlampor. Starta fläkten med den svarta knappen. Ändra vindstyrkan med den röda knappen.

    Undersök hur lamporna lyser beroende på hur många vindkraftverk du har eller hur mycket det blåser. 

    Tom Tits logotyp
  • En träväg med massa olika instrument och maskiner.

    Kraftverket

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Hur många stationer ska bollen passera för att ta sig ett varv runt?

    Hitta ett lutande plan, ett hjul, ett block, en skruv och en hävstång. Prova att förflytta bollen runt KraftVerket. 

    Vilken station tycker du var lättast och vilken var svårast? Varför?

    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv, flera föremål och ett takfönster.

    Kroppsdelar

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. 

    Hitta så många som möjligt av följande kroppsdelar:

    • Skallar, ögon och näsor
    • Gör en egen tabell som visar hur många av varje du hittar
    Tom Tits logotyp
  • En stor metallåda som står på ett hårt trägolv.

    Kubikmetern

    Luft & tryck
    • Årskurs 4-6
    • Plan 2

    Luften inuti den här kuben som har sidorna lxlxl meter (1 kubikmeter) väger 1,3 kg.

    Hur mycket tror du att luften i hela rummet väger? Hur resonerar du?

    Tom Tits logotyp
  • En stor metallåda som står på ett trägolv.

    Kubikmetern (Årskurs 7-9)

    Luft & tryck
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Luften inuti den här kuben som har sidorna lxlxl meter (1 kubikmeter) har densiteten 1,3 kg/m3.

    Vad hade kuben vägt om den var fylld med vatten istället? Hur resonerar du? 

    Tom Tits logotyp
  • En person testar kugghjuls experiment.

    Kuggdrift

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Sätt ett lika stort kugghjul ihop med kugghjulet med vev och veva. Åt vilket håll och hur snabbt snurrar de två kugghjulen?

    Sätt ett mindre kugghjul ihop med kugghjulet med vev och veva. Åt vilket håll och hur snabbt snurrar de två kugghjulen i förhållande till varandra?

    Få två kugghjul att snurra åt samma håll. Hur många kugghjul kan du få att snurra samtidigt?

    Tom Tits logotyp
  • Kulhoppet

    Kulhoppet

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Plocka av alla ringar utom en från banan.

    Släppa kulan så att den studsar på metallytan och hoppar genom ringen. 

    Flytta på ringen eller justera vinkeln på metallytan som kulan studsar emot med ratten på sidan. 

    Testa om du kan få kulan att hoppa genom alla ringarna. 

    Tom Tits logotyp
  • En liten flicka som kör en lastbil med händerna på ratten.

    Lastbilshytten

    El och energi
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Ett stort och tungt fordon behöver mer energi för att kunna köra runt än ett lättare. Varför tror du att det är så?

    Nästan alla saker har någon gång transporterats med lastbil. Transporter är en stor del av energiförbrukningen i världen. Vad kan vi göra för att minska den?

    Tom Tits logotyp
  • Ljuspaviljongen

    Ljuspaviljongen

    Ljus och syn
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Gå in i experimentet, kika på dig själv i spegeln. Var uppmärksam på vad som händer runtomkring dig när färgen på ljuset i rummet ändras. Det behövs bara tre färger, rött, grönt och blått, för att skapa alla andra färger. Gå till ljusbordet i rummet bredvid och testa lite till.

    Tom Tits logotyp
  • En person provar experimentet Luftpuffen

    Luftpuffen

    Luft & tryck
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Tryck lätt på kanten för att sätta luft i rörelse (håll undan ditt huvud från hålet).

    Håll koll på luftströmmen när den rör sig uppåt. Hur ser du när luftpuffen når taket? Hur kan du styra var luftpudden träffar taket?

    Tom Tits logotyp
  • Luftrtryckshissen

    Luftrtryckshissen

    Luft & tryck
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Dra i snöret tills vikten faller. Vad tror du det är som finns under vikten och som pressas in i det smala röret? Vad är det som flyttar på pennan? Hur högt kan du få pennan att flytta sig?

    Tom Tits logotyp
  • Luftsläden (kraft och rörelse)

    Luftsläden (kraft och rörelse)

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Jämför hur släden glider på metallskenan när luften är av eller på.

    Sätt på luften genom att trycka på den blå knappen. Var blåser luften?

    Gör en luftkudde under släden att den glider bättre eller sämre?

    Tom Tits logotyp
  • Luftsläden (luft och tryck)

    Luftsläden (luft och tryck)

    Luft & tryck
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Jämför hur släden glider på metallskenan när luften är av eller på.

    Sätt på luften genom att trycka på den blå knappen. Var blåser luften? 

    Gör en luftkudde under släden att den glider bättre eller sämre? 

    Tom Tits logotyp
  • En lång bollbana i metall

    Långa bollbanan

    El och energi
    • Årskurs 4-6
    • Plan 2

    Ta en biljardboll och släpp i väg i långa bollbanan. Följ bollens väg.

    Vilka energiomvandlingar sker när du använder experimentet? Använd begreppen ljud, lägesenergi och rörelseeenergi. 

    Tom Tits logotyp
  • En löparbana, experimentet löparbanan.

    Löparbanan

    Kroppen
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Ta dig så fort som möjligt över löparbanan med både händerna och fötterna på löparbanan - krabbgång eller björngång.

    Hur kändes det att förflytta sig med hjälp av både armar och ben? 

    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv, flera föremål och ett takfönster.

    Matteutmaning

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4
    • Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen...
    • Skapa en egen matteutmaning!
    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv, många föremål och ett takfönster.

    Mindre än hand

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Försök använda så många olika saker som möjlit i utställningen. Hitta... Något som är mindre än din hand. 

    Tom Tits logotyp
  • Experimentet Muskelmodellen.

    Muskelmodellen

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Testa att spänna och slappna av i olika muskler i armarna. Titta på Muskelmodellen och känn på din egen arm.

    Vilka muskler hos Muskelmodellen hittar du hos dig själv? 

    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv, många föremål och ett takfönster.

    Mäter massa

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta... Ett experiment som mäter massa. 

    Tom Tits logotyp
  • Mörkertunneln (ljus och syn)

    Mörkertunneln (ljus och syn)

    Ljus och syn
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Prova att gå genom den helt mörka tunneln.

    I vanliga fall litar vi mycket på vår syn. Hur var det att gå i helt mörker? Hur gjorde du för att ta dig igenom tunneln när du inte kunde se? Vad hände med dina övriga sinnen? Hur kan vi underlätta i samhället för de som inte kan se? 

    Tom Tits logotyp
  • Piruetten

    Piruetten

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Testa hur det känns att snurra som en konståkare.  Dra dig in och ut från stolpen för att undersöka om det påverkar farten. Beskriv vad du kommer fram till. 

    Tom Tits logotyp
  • På tarmlängds avstånd

    På tarmlängds avstånd

    Kroppen
    • Årskurs 1-3
    • Plan 4

    Hitta På en tarmlängds avstånd. Dra ut repet.

    Din tarm är lika lång som repet. Är den längre eller kortare än vad du är?

    Tom Tits logotyp
  • En person som håller i en brun påse.

    Påshjärnan

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Hur skulle du beskriva att hjärnan känns? Känns den lättare eller tyngre än vad du trodde?

    Varför tror du att vi har ett kranium runt hjärnan?

    Vad tror du att hjärnan har för funktion hos oss människor? 

    Tom Tits logotyp
  • Radioparabolerna

    Radioparabolerna

    El och energi
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Sätt örat mot ringen framför parabolen. Vad hör du? Varifrån kommer ljudet?

    Vilka energiomvandlingar sker när du använder experimentet? Använd begreppen elektricitet, ljud, ljudvågor.

    Tom Tits logotyp
  • En tjej spelar ett spel på ett bord.

    Reaktionstestet

    Kroppen
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Sätt händerna på bordet. Tryck på den röda knappen när den lilla röda lampan lyser.

    Vilka delar av din kropp samverkar i denna övning?

    Vilken hand är snabbast? Höger eller vänster? 

    Tom Tits logotyp
  • Experimentet Brösten

    Reservdelsmänniskan (kroppen)

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Om kroppen går sönder går det ibland att använda reservdelar.

    Titta på reservdelarna. Känner du igen några delar och vad de ersätter? 

    Tom Tits logotyp
  • En låtsastand och en sax på ett bord.

    Reservdelsmänniskan (ljus och syn)

    Ljus och syn
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Till skillnad från reservdelen för ett knä så är porslinsögat bara till för utseendets skull. Varför funkar det inte att exempelvis sätta in en liten kamera i porslinsögat? Varför är det fördel att ha två fungerande ögon? 

    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv, flera föremål och ett takfönster.

    Rimligt

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Är det rimligt att skelettkronan består av ben från 100 människor?

    Tom Tits logotyp
  • Sinnesgläntan (jus och syn)

    Sinnesgläntan (jus och syn)

    Ljus och syn
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Sätt dig ner och slappna av. Titta på hur ljuset i trädet och på väggarna ändrar färg. Hur påverkas känslan i kroppen av olika färger?

    Vilken är din favoritfärg?

    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv, flera föremål och ett takfönster.

    Skillnad

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Hitta experiment där du kan jämföra höger och vänster hand. Hur stor skillnad har du i handstyrka i höger och vänster hand?

    Tom Tits logotyp
  • En snurrmaskin med trähandtag.

    Skovelhjulet

    El och energi
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Pumpa fram vatten så att hjulet börjar att snurra. Vilka energiomvandlingar sker? Använd begreppen, kemisk energi, lägesenergi, rörelseenergi.

    De flesta äldre industrisamhällena ligger nära vatten. Varför tror du att det är så? 

    Tom Tits logotyp
  • Slackline

    Slackline

    Kroppen
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Hur länge kan du stå still mitt på linan?

    Vad kan göra att du håller balansen lättare?

    Prova att andas, hitta en fokuspunkt. börja med ett ben, Använd armarna, slappna av. Böj benet lite om du  håller på att tappa balansen. 

    Tom Tits logotyp
  • Några burkar med växter inuti.

    Slutet ekosystem

    El och energi
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Titta på det slutna ekosystemet. Vilken energikälla använder växterna i experimentet för sin fotosyntes?

    Vilka energiomvandlingar sker? Använd begreppen elektrisk energi, kemisk energi, strålningsenergi (ljus) och värme.

    Tom Tits logotyp
  • En ung pojke drar i ett rep.

    Stora hävstången

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Hur kan du lyfta 100 kg? 
    Känns det lika tungt när du drar i de olika repen? Varför? 
    Hur kan du ta reda på vad du ungefär väger? 

    Tom Tits logotyp
  • Strimlad spegel

    Strimlad spegel

    Ljus och syn
    • Årskurs 4-6
    • Plan 2

    Sätt er på varsin sida om spegeln. Försök skapa ett helt ansikte i spegeln.  Hur kommer det sig att du kan se både ditt eget och någons annans ansikte? 

    Tom Tits logotyp
  • Strimlad spegel (årskurs 7-9)

    Strimlad spegel (årskurs 7-9)

    Ljus och syn
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Sätt er på varsin sida om spegeln. Försök skapa ett helt ansikte i spegeln. 

    Kan du förklara med hjälp av orden ljusstråle och reflektion hur det blir som det blir? 

    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv fylld med olika föremål och ett takfönster.

    Symmetri i människokroppen

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta... Fem (5) exempel på symmetri i människokroppen. 

    Tom Tits logotyp
  • Syntavlan

    Syntavlan

    Ljus och syn
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Ställ dig på markeringen på golvet (fötter). Håll för ett öga i taget. Vilken är den minsta rad som du kan läsa på Syntavlan? Är det någon skillnad på höger eller vänster öga? 

    Tom Tits logotyp
  • Tre små flickor tittar och lekar med såpbubblor.

    Såpbubbelbordet

    Luft & tryck
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Använd munstycket för att skapa en så stor såpbubbla som möjligt. Hur mycket luft tror du att din bubbla rymmer? Hur resonerar du? 

    Tom Tits logotyp
  • Tre små flickor leker med såpbubblor.

    Såpbubblorna

    Ljus och syn
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Skapa en såpbubbla vid såpbubbelbordet. Vilka färger ser du i bubblan? Varifrån kommer färgerna?

    Tom Tits logotyp
  • En skyltdocka som visar människokroppens insida.

    Torso XX och Torso XY

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Hitta hjärtat och lungorna. När vi beskriver var något finns är det bra att använda ord som framför, bakom, ovanför, nedanför, innanför, utanför och bredvid.

    Hur skulle du beskriva var hjärtat sitter? Hur skulle du beskriva var lungorna sitter? 

    Tom Tits logotyp
  • Ett stort rum med trägolv, många föremål och ett takfönster.

    Udda antal

    Matematik
    • Årskurs 1-3
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta...Tre (3) kroppsdelar eller organ som vi har udda antal av. 

    Tom Tits logotyp
  • Ett fönster med en massa olikfärgade vätskor i.

    Virvelgängorna

    Luft & tryck
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Vad finns det mer i flaskorna än färgat vatten? Vänd på en virvelgängare och se vad som händer. Vad tror du sitter i vägen för att vattnat ska kunna rinna fritt?

    Testa att snurra på flaskan för att få vattnet att rinna fortare. Varför rinner vattnet fortare då tror du?

    Tom Tits logotyp
  • Virvelströmmarna

    Virvelströmmarna

    El och energi
    • Årskurs 7-9
    • Plan 2

    Testa de olika metallerna och de olika strukturen i skivorna.

    Vilka bromsas upp av elektromagneten och vad tror du är anledningen till det? 

    Tom Tits logotyp
  • Ett plastöga stående på ett träbord.

    Ögat

    Ljus och syn
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Studera ögats delar (anatomi). Inuti ögat finns det bland annat en glaskropp och en lins som hjälper dig att se ordentligt. Beskriv ljusets väg genom ögat och fundera på vad linsen och glaskroppen har för funktion. 

    Tom Tits logotyp