
Accelerationsbanan
Ställ klockorna med samma avstånd från varandra.
Hur plngar det när du släpper kulan ned från banen?
Placera klockorna så att du får samma tid mellan plingen. Hur förklarar du varför de måste placeras på detta sätt?

Våra uppdragskort Tänk & Testa fungerar som ett slags spår in bland alla experiment. Allt upptäcker och undersöker man på egen hand, med kortens arbetsuppgifter som hjälp. Vi har en levande utställning vilket gör att vissa experiment kan byta plats.
Materialet är skapat för att eleverna, beroende på hur det används, ska kunna utveckla de förmågor, inom NO och teknik, som finns i Lgr 22. Varje tema behandlar också delar av det centrala innehållet som eleverna ska arbeta med. Materialet är gratis.
Ställ klockorna med samma avstånd från varandra.
Hur plngar det när du släpper kulan ned från banen?
Placera klockorna så att du får samma tid mellan plingen. Hur förklarar du varför de måste placeras på detta sätt?
Spela airhockey utan att sätta igång luften och jämför med hur det känns att spela med luften igång.
Beskriv hur du måste träffa kvadraten i mitten för att få pucken att åka dit du vill.
När kan det vara bra med liten friktion och när kan det vara bra med stor friktion?
Hitta och testa ett experiment där du använder din hjärna. Varför tycker du att experimentet har med hjärnan att göra?
Hitta och testa ett experiment där du använder några av dina muskler. Vad tror du att musklerna har för funktion? Hur tror du att du använder dem i experimentet?
Hitta och testa ett experiment där du använder ditt skelett. Hur tror du att ditt skelett används i experimentet?
Lyft hammaren på ena sidan och släpp den så det blir ett hammarslag på balken. Titta på den andra hammaren, vad händer? Ta hjälp av det du vet om atomer och vibrationer och försök förklara. Jämför hur värme sprids i metall.
Håll handen vid hålet, Sugs luften in eller blåser den ut? Vad händer när man stänger luckan? Försök förklara varför det sker.
Luft i rörelse har ett mycket lägre tryck än stillastående luft.
Prova att ställa en kloss på kanten av balansskivan. Vad händer?
Försök att ställa så många klossar som möjligt på den hängande skivan. Vad måste du tänka på för att skivan ska vara i jämnvikt?
Vatten kan bära både oss människor och stora skepp.
Tryck på knappen under vattenröret.
Vad händer med vattnets bärkapacitet, eller styrka att bära upp båten, när luft bubblar upp genom vattenpelaren?
Tryck på den röda knappen som laddar upp de båda kloten. När laddningsskillnaden är tillräckligt stor så sker en urladdning. Det kan kännas som en stöt, synas som en blixt eller låta som en smäll. Vad kallas fenomenet?
Prata om när ni vid något tillfälle upplevt detta fenomen.
Prova de olika repen i det lilla experimentet. Är det olika lätt eller tungt att lyfta stenen? Vad ser du för skillnad?
Gå till Hiss med block och sätt dig i en av stolarna. Hissa upp dig. Prova den andra stolen och jämför hur det känns.
Varför tror du att det blir olika?
Tryck i gång luftströmmen. Placera bollen i luftströmmen. Vad är det som får bollen att sväva?
Vad händer om du håller handen bredvid, ovanför, under bollen?
Testa att putta försiktigt på bollen så att den rör sig lite i sidled men inte trillar ur luftströmmen. Hur skulle du beskriva vad som händer med bollen?
Riv bron. Beskriv formen på klossarna som kan bilda en valbro.
Bygg brovalvet. Hur gjorde ni för att lyckas bygga bron? Låt en person gå på bron och ställa sig på mitten av den. Vad händer med klossarna?
Riv bron. Beskriv formen på klossarna som kan bilda en valbro.
Bygg brovalvet och låt en person gå på bron och ställa sig på mitten av den. Vad händer med klossarna? Hur fördelar sig krafterna i bron? En kloss är olik de andra, varför är det så tror du?
Undersök och beskriv vad som händer med laserljusstrålarna när ljuset träffar de olika speglarna och linserna.
Vilka likheter och skillnader ser du mellan de olika speglarna och linserna?
När en kvinna blir gravid börjar brösten att förbereda sig för att kunna amma barnet. Kan du se mjölkgångarna som leder från de mjölkproducerande körtlarna?
Titta och beskriv balkens form. Känner du igen var en sådan balk brukar användas?
Mätaren visar hur mycket balken böjs och med hur många kila du belastar den med. Prova att trycka lika hårt på olika ställen. Var på balken blir utböjningen störst? Vad tror du det beror på?
Flytta öglan från ena sidan till den andra utan att nudda slingan. Hur många kulor blev det?
Vilken hand är stadigast? Höger eller vänster? När kan det vara bra att vara stadig på handen? Tror du att du är mer eller mindre stadig än en robot?
När du trycker ner handtaget trycks luft in i röret och trycket inuti röret ökar. Inuti dykaren finns en luftbubbla. När trycket ökar i röret trycks luften i luftbubblan ihop och mer vatten kommer in i dykaren.
Vad händer med dykaren då? Vad händer när du minskar trycket?
Vad heter experimentet? Hur ser det ut? Vad kan du undersöka i experimentet?
På vilket sätt används elektriciteten för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse?
Starta elektromagneten genom att trycka på knappen. Nu har du 25 sekunder på dig att bygga en så snygg skulptur som möjligt.
Vad händer efter 25 sekunder? Varför tror du att det blir så?
Cykla på cyklarna tills lamporna lyser eller andra föremål rör sig.
Varifrån kommer elektriciteten som får lamporna att lysa och föremålen att röra på sig?
Cykla på cyklarna tills lamporna lyser eller andra föremål rör sig.
Varifrån kommer elektriciteten som får lamportna att lysa och föremålen att röra på sig?
Se om ni klarar att beskriva vilka energiomvandligar som sker.
I utställningen Kraft &. Rörelse finns exempel på enkla maskiner som utnyttjar mekanikens gyllene regel "Det du vinner i kraft förlorar du i väg."
De enkla maskinerna är uppfinningar som förstorar kraften på olika sätt.
Hitta och testa experiment i utställningen som visar exempel på en enkel maskin för
I utställningen Kraft &. Rörelse finns exempel på enkla maskiner som utnyttjar mekanikens gyllene regel "Det du vinner i kraft förlorar du i väg."
De enkla maskinerna är uppfinningar som förstorar kraften på olika sätt.
Hitta och testa experiment i utställningen som visar exempel på en enkel maskin för
Välj ditt favoritexperiment som handlar om El och Energi.
Vad heter experimentet? Hur ser experimentet ut? Vad ska man göra i experimentet? Vad kan man lära sig av experimentet?
Välj ditt favoritexperiment som handlar om Kraft & Rörelse.
Vad heter experimentet? Hur ser experimentet ut? Vad ska man göra i experimentet? Vad kan man lära sig av experimentet?
Välj ett eget experiment som handlar om Kraft S Rörelse. Undersök, testa och berätta om det.
Välj ett eget experiment som handlar om kroppen. Undersök, testa och berätta om det.
Välj ditt favoritexperiment som handlar om Ljus och syn. Vad heter experimentet? Hur ser experimentet ut? Vad ska man göra i experimentet? Vad kan man lära sig av experimentet?
Välj ut ett valfritt experiment som handlar om Luft.
Vad heter experimentet? Hur ser experimentet ut? Vad ska man göra i experimentet? Vad kan man lära sig av experimentet?
Välj ett eget experiment som handlar om ett sinne. Undersök, testa och berätta om det.
Stå så att dörren är mellan dig och fönstret. Titta ut på fönstret genom dörrens glasruta. Håll den runda skivan mellan dina ögon och fönstret.
Vrid skivan. Beskriv vad du ser?
Stå så att dörren är mellan dig och fönstret. Titta ut på fönstret genom dörrens glasruta. Håll den runda skivan mellan dina ögon och fönstret.
Vrid skivan. Beskriv vad du ser? Glaset är polariserat. Försök förklara för en kompis hur det fungerar.
Hitta och testa ett experiment som du tror kan finnas på en vårdcentral.
Vad tror du att experimentet undersöker?
Varför tror du att det kan finnas på en vårdcentral?
Vilka delar av skelettet känner du igen?
Hur många olika skelett tror du har använts för att skapa skelettkronan?
Hitta de tre skallarna Från barn till vuxen.
Vad är lika? Vad är olika?
(Ledtråd: Titta på tänderna och skalbenet)
Titta på de tre skallarna (kranierna). Vad ser du för skillnader och likheter? Vilken ungefärlig ålder tror du att de olika skallarna (kranierna) motsvarar?
Titta på de olika modellerna av foster från ca tre månader och framåt. Hur beskriver du vad du ser under fosterutvecklingen?
Vilka färger har de tre strålkastarna?
Vilka färger kan du skapa med dina skuggor?
Vad händer med skuggorna om en eller två strålkastare stängs av med knapparna på väggen?
Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta... Något som är förstorat.
Glasbubblorna inne i glasröret stiger beroende på hur varmt det är runt omkring. Det beror på densiteten på vätskan inne i bubblorna. Försök förklara hur det fungerar.
Se till att den röda sladden sitter i kontakten. Prova att veva på först den ena och sedan den andra veven. Vad händer?
Koppla ur den röda sladden och prova att veva igen. Vad händer nu?
En generator omvandlar rörelseenergi till elektrisk energi. En motor omvandlar energi (kemisk eller elektrisk) till rörelseenergi.
Vilken är motor och vilken är generator?
Jämför de olika banorna. Vilken är längst och vilken är kortast?
Vilken bana tror du är snabbast? Varför?
Släpp bollarna ner för banan. Testa flera gånger. Vilken bana är snabbast?
Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta... Olika geometriska objekt: Fyrhörning, Triangel och Cirkel.
Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta... Olika geometriska objekt: Rätblock, Cylinder och Klot
Gravidmagen är som att vara gravid i 7:e månaden. Hur skulle du beskriva att det känns att ha på sig en gravidmage och att göra vanliga saker som att knyta skorna eller plocka upp något från marken?
Ställ dig inne i gult ljus och titta på väggarna och taket. Titta på färgen på dina kläder.
Tryck på den röda knappen. Hur ser det ut nu?
Ställ dig inne i gult ljus och titta på väggarna och taket. Titta på färgen på dina kläder.
Tryck på den röda knappen. Hur ser det ut nu? Se om du kan förklara varför det ser konstigt ut.
Ställ dig framför spegeln. Vilka färger ser du på dina kläder? Tryck på den röda knappen. Vilka skillnader ser du?
Lägg den ena handen på aluminiumplattan och den andra på kopparplattan. Vad visar mätaren?
Varför ger inte mätaren utslag om du inte håller en hand på varje platta?
Vad händer om ni ställer er i ring och håller hand där första och sista personen håller en hand på varsin platta?
Titta noga på hjärtat och lungorna. Vi brukar säga att kroppen är symmetrisk: att vår högra och vår vänstra kroppshalva är likadana. Men det stämmer ju inte riktigt. Vilka skillnader hittar du mellan höger och vänster kroppshalva i modellen?
Hjärtat och lungorna sitter nära varandra. Vad är hjärtats funktion? Vad är lungornas funktion? Hur hänger deras funktioner ihop?
Hjärtat består av två små förmak och två större kammare. Den vänstra kammaren är tjockare än den högra kammaren. Vilken är vilken i modellen?
Blodet passerar hjärtat två gånger på sin väg genom blodomloppet. Varför tror du att vänster kammare har större muskelmassa än den högra?
De stora blodkärlen som är kopplade till hjärtat är målade i olika färger: blå, röd och lila. Vad tror du att de olika färgerna ska visa?
Hitta och testa ett experiment som får ditt hjärta att slå snabbare när du använder experimentet. Varför tror du att ditt hjärta slår fortare när du använder experimentet? Hur tror du att man kan mäta hur snabbt ditt hjärta slår?
Hitta hunden Rajje och ett människoskelett.
Vad är lika? Vad är olika?
(Ledtråd: Räkna antal och mät längd)
Känner du igen delar av skelettet hos Hunden Ra]e från människoskelettet? Du kan jämföra med något av skeletten som finns i utställningen.
Varför tror du att vi ett kranium?
Varför tror du att vi har revben?
Varför tror du att det är bra att skelettet är hårt och inte mjukt? Vad skulle hända om skelettet inte var hårt?
Hitta hängstängerna. Hur länge kan du hänga i två händer? Blir tiden hälften så lång om du hänger i en hand?
Hitta och testa ett eller flera experiment där du kan mäta hur stark du är.
Testa om olika tekniker gör att du blir starkare och varför inte utmana en kompis om vem som är starkast?
Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta... Två ben från skelett där det ena är hälften så långt som det andra.
Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta... Något som sitter högt upp.
I illusionsgalleriet finns det många olika illusioner som ger synvillor. Vilken illusion eller synvilla gillar du mest?
Håll dig fast vid stången i 30 sekunder.
Jämför hur det är att hålla dig fast med handflatorna mot eller från dig. Prova även att dra dig uppåt. Hoppa så högt du kan 3 gånger vid höjdhoppet.
Upprepa 3 gånger.
Kläm på flaskorna och lukta på innehållet.
Hur kan doftämnet som finns i flaskan komma in i din näsa? Vad drar du in i näsan förutom dofterna när du luktar på innehållet?
Beskriv doften i en flaska. Känner du igen doften? Vad tror du att det är i flaskan?
Koppla först ihop de tre lamporna i en serie-koppling.
Seriekoppla ihop två lampor med batteriet. Koppla sen dess med r_l en lampa i en parallell-koppling.
Hur lyser lamporna? Jämför!
Koppla en krets så att minst en lampa lyser. Koppla in en strömbrytare i kretsen. Vad krävs för att lampan ska lysa?
Få snurrorna att snurra md hjälp av lamporna och solceller.
Koppla in en eller två solceller med en eller två svartgula snurror. Tänd lamporna med den svarta knappen. Ändra ljusstyrkan med den röda knappen.
Undersök hur snurrorna rör sig beroende på hur många solceller du använder eller hur starkt lamporna lyser.
Koppla in lampan och strömbrytarna så att du kan tända och släcka lampan oavsett vilken strömbrytare du använder.
Få lamporna att lysa med hjälp av vindkraft.
Koppla in en eller två fläktar med en eller två glödlampor. Starta fläkten med den svarta knappen. Ändra vindstyrkan med den röda knappen.
Undersök hur lamporna lyser beroende på hur många vindkraftverk du har eller hur mycket det blåser.
Hur många stationer ska bollen passera för att ta sig ett varv runt?
Hitta ett lutande plan, ett hjul, ett block, en skruv och en hävstång. Prova att förflytta bollen runt KraftVerket.
Vilken station tycker du var lättast och vilken var svårast? Varför?
Samarbeta för att förflytta bollen ett helt varv genom experimentet. Vad var lött? Vad var svårt?
Hitta ett experiment där du kan se delar av kroppen som behövs för att kunna röra sig.
Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen.
Hitta så många som möjligt av följande kroppsdelar:
Luften inuti den här kuben som har sidorna lxlxl meter (1 kubikmeter) väger 1,3 kg.
Hur mycket tror du att luften i hela rummet väger? Hur resonerar du?
Luften inuti den här kuben som har sidorna lxlxl meter (1 kubikmeter) har densiteten 1,3 kg/m3.
Vad hade kuben vägt om den var fylld med vatten istället? Hur resonerar du?
Sätt ett lika stort kugghjul ihop med kugghjulet med vev och veva. Åt vilket håll och hur snabbt snurrar de två kugghjulen?
Sätt ett mindre kugghjul ihop med kugghjulet med vev och veva. Åt vilket håll och hur snabbt snurrar de två kugghjulen i förhållande till varandra?
Få två kugghjul att snurra åt samma håll. Hur många kugghjul kan du få att snurra samtidigt?
Plocka av alla ringar utom en från banan.
Släppa kulan så att den studsar på metallytan och hoppar genom ringen.
Flytta på ringen eller justera vinkeln på metallytan som kulan studsar emot med ratten på sidan.
Testa om du kan få kulan att hoppa genom alla ringarna.
Ett stort och tungt fordon behöver mer energi för att kunna köra runt än ett lättare. Varför tror du att det är så?
Nästan alla saker har någon gång transporterats med lastbil. Transporter är en stor del av energiförbrukningen i världen. Vad kan vi göra för att minska den?
Gå in i experimentet, kika på dig själv i spegeln. Var uppmärksam på vad som händer runtomkring dig när färgen på ljuset i rummet ändras. Det behövs bara tre färger, rött, grönt och blått, för att skapa alla andra färger. Gå till ljusbordet i rummet bredvid och testa lite till.
Tryck lätt på kanten för att sätta luft i rörelse (håll undan ditt huvud från hålet).
Håll koll på luftströmmen när den rör sig uppåt. Hur ser du när luftpuffen når taket? Hur kan du styra var luftpudden träffar taket?
Dra i snöret tills vikten faller. Vad tror du det är som finns under vikten och som pressas in i det smala röret? Vad är det som flyttar på pennan? Hur högt kan du få pennan att flytta sig?
Jämför hur släden glider på metallskenan när luften är av eller på.
Sätt på luften genom att trycka på den blå knappen. Var blåser luften?
Gör en luftkudde under släden att den glider bättre eller sämre?
Jämför hur släden glider på metallskenan när luften är av eller på.
Sätt på luften genom att trycka på den blå knappen. Var blåser luften?
Gör en luftkudde under släden att den glider bättre eller sämre?
Ta en biljardboll och släpp i väg i långa bollbanan. Följ bollens väg.
Vilka energiomvandlingar sker när du använder experimentet? Använd begreppen ljud, lägesenergi och rörelseeenergi.
Ta dig så fort som möjligt över löparbanan med både händerna och fötterna på löparbanan - krabbgång eller björngång.
Hur kändes det att förflytta sig med hjälp av både armar och ben?
Försök använda så många olika saker som möjlit i utställningen. Hitta... Något som är mindre än din hand.
Testa att spänna och slappna av i olika muskler i armarna. Titta på Muskelmodellen och känn på din egen arm.
Vilka muskler hos Muskelmodellen hittar du hos dig själv?
Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta... Ett experiment som mäter massa.
Prova att gå genom den helt mörka tunneln.
I vanliga fall litar vi mycket på vår syn. Hur var det att gå i helt mörker? Hur gjorde du för att ta dig igenom tunneln när du inte kunde se? Vad hände med dina övriga sinnen? Hur kan vi underlätta i samhället för de som inte kan se?
Testa hur det känns att snurra som en konståkare. Dra dig in och ut från stolpen för att undersöka om det påverkar farten. Beskriv vad du kommer fram till.
Testa att snurra när du håller dig nära och långt ifrån stången. Jämför hur det känns i kroppen.
Hitta På en tarmlängds avstånd. Dra ut repet.
Din tarm är lika lång som repet. Är den längre eller kortare än vad du är?
Hur skulle du beskriva att hjärnan känns? Känns den lättare eller tyngre än vad du trodde?
Varför tror du att vi har ett kranium runt hjärnan?
Vad tror du att hjärnan har för funktion hos oss människor?
Sätt örat mot ringen framför parabolen. Vad hör du? Varifrån kommer ljudet?
Vilka energiomvandlingar sker när du använder experimentet? Använd begreppen elektricitet, ljud, ljudvågor.
Sätt händerna på bordet. Tryck på den röda knappen när den lilla röda lampan lyser.
Vilka delar av din kropp samverkar i denna övning?
Vilken hand är snabbast? Höger eller vänster?
Om kroppen går sönder går det ibland att använda reservdelar.
Titta på reservdelarna. Känner du igen några delar och vad de ersätter?
Till skillnad från reservdelen för ett knä så är porslinsögat bara till för utseendets skull. Varför funkar det inte att exempelvis sätta in en liten kamera i porslinsögat? Varför är det fördel att ha två fungerande ögon?
Hitta Rullstolsbanan. Prova!
Vad tycker du var lätt? Vad tycker du var svårt?
Instryera eb kompis som inte kan se att ta sig igenom rullstolsbanan - skriv ner instruktionen.
Sätt dig ner och slappna av. Titta på hur ljuset i trädet och på väggarna ändrar färg. Hur påverkas känslan i kroppen av olika färger?
Vilken är din favoritfärg?
Törs du sätta dig i stolarna? Känns det någon skillnad? Skulle du vilja sätta dig på en stol med bara tre spikar?
Sätt dig försiktigt på stolarna. Hur känns det? Vilka skillnader kan du se mellan stolarna?
Hitta experiment där du kan jämföra höger och vänster hand. Hur stor skillnad har du i handstyrka i höger och vänster hand?
Pumpa fram vatten så att hjulet börjar att snurra. Vilka energiomvandlingar sker? Använd begreppen, kemisk energi, lägesenergi, rörelseenergi.
De flesta äldre industrisamhällena ligger nära vatten. Varför tror du att det är så?
Hur länge kan du stå still mitt på linan?
Vad kan göra att du håller balansen lättare?
Prova att andas, hitta en fokuspunkt. börja med ett ben, Använd armarna, slappna av. Böj benet lite om du håller på att tappa balansen.
Titta på det slutna ekosystemet. Vilken energikälla använder växterna i experimentet för sin fotosyntes?
Vilka energiomvandlingar sker? Använd begreppen elektrisk energi, kemisk energi, strålningsenergi (ljus) och värme.
Hur kan du lyfta 100 kg?
Känns det lika tungt när du drar i de olika repen? Varför?
Hur kan du ta reda på vad du ungefär väger?
Sätt er på varsin sida om spegeln. Försök skapa ett helt ansikte i spegeln. Hur kommer det sig att du kan se både ditt eget och någons annans ansikte?
Sätt er på varsin sida om spegeln. Försök skapa ett helt ansikte i spegeln.
Kan du förklara med hjälp av orden ljusstråle och reflektion hur det blir som det blir?
Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta... Fem (5) exempel på symmetri i människokroppen.
Ställ dig på markeringen på golvet (fötter). Håll för ett öga i taget. Vilken är den minsta rad som du kan läsa på Syntavlan? Är det någon skillnad på höger eller vänster öga?
Använd munstycket för att skapa en så stor såpbubbla som möjligt. Hur mycket luft tror du att din bubbla rymmer? Hur resonerar du?
Skapa en såpbubbla vid såpbubbelbordet. Vilka färger ser du i bubblan? Varifrån kommer färgerna?
Hitta hjärtat och lungorna. När vi beskriver var något finns är det bra att använda ord som framför, bakom, ovanför, nedanför, innanför, utanför och bredvid.
Hur skulle du beskriva var hjärtat sitter? Hur skulle du beskriva var lungorna sitter?
Försök använda så många olika saker som möjligt i utställningen. Hitta...Tre (3) kroppsdelar eller organ som vi har udda antal av.
Vad finns det mer i flaskorna än färgat vatten? Vänd på en virvelgängare och se vad som händer. Vad tror du sitter i vägen för att vattnat ska kunna rinna fritt?
Testa att snurra på flaskan för att få vattnet att rinna fortare. Varför rinner vattnet fortare då tror du?
Testa de olika metallerna och de olika strukturen i skivorna.
Vilka bromsas upp av elektromagneten och vad tror du är anledningen till det?
Studera ögats delar (anatomi). Inuti ögat finns det bland annat en glaskropp och en lins som hjälper dig att se ordentligt. Beskriv ljusets väg genom ögat och fundera på vad linsen och glaskroppen har för funktion.