Gå till huvudinnehållet

Kraft och Rörelse

Använd din egen kropp för att utforska osynliga tekniska och fysiska fenomen som magnetism, tyngdlagen och gyrokrafter. Med hjälp av de fem enkla maskinerna tittar vi närmare på hur kraft används för att utföra mekaniskt arbete. Hissa, cykla, balansera och snurra – och känn kraften!

Uppdrag i utställningen

  • En pojke knäböjer bredvid experimentet.

    Accelerationsbanan

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Ställ klockorna med samma avstånd från varandra.

    Hur plngar det när du släpper kulan ned från banen?

    Placera klockorna så att du får samma tid mellan plingen. Hur förklarar du varför de måste placeras på detta sätt?

    Tom Tits logotyp
  • Ett bord med fyra hörn som ser ut som ett plus tecken.

    Airhockey

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Spela airhockey utan att sätta igång luften och jämför med hur det känns att spela med luften igång. 

    Beskriv hur du måste träffa kvadraten i mitten för att få pucken att åka dit du vill. 

    När kan det vara bra med liten friktion och när kan det vara bra med stor friktion? 

    Tom Tits logotyp
  • En person som håller i en kloss och placerar på en snurrskiva.

    Balansskivan

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Prova att ställa en kloss på kanten av balansskivan. Vad händer?

    Försök att ställa så många klossar som möjligt på den hängande skivan. Vad måste du tänka på för att skivan ska vara i jämnvikt?

    Tom Tits logotyp
  • Block och talja/Hiss med block

    Block och talja/Hiss med block

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Prova de olika repen i det lilla experimentet. Är det olika lätt eller tungt att lyfta stenen? Vad ser du för skillnad?

    Gå till Hiss med block och sätt dig i en av stolarna. Hissa upp dig. Prova den andra stolen och jämför hur det känns.

    Varför tror du att det blir olika? 

    Tom Tits logotyp
  • En grupp barn som sitter runt en hög med stockar och klossar.

    Brovalvet

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Riv bron. Beskriv formen på klossarna som kan bilda en valbro. 

    Bygg brovalvet. Hur gjorde ni för att lyckas bygga bron? Låt en person gå på bron och ställa sig på mitten av den. Vad händer med klossarna?

    Tom Tits logotyp
  • Experimentet brovalvet

    Brovalvet (år 7-9)

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Riv bron. Beskriv formen på klossarna som kan bilda en valbro. 

    Bygg brovalvet och låt en person gå på bron och ställa sig på mitten av den. Vad händer med klossarna? Hur fördelar sig krafterna i bron? En kloss är olik de andra, varför är det så tror du?

    Tom Tits logotyp
  • En kvinna står framför ett fönster och håller i en balk som sitter fast i väggen.

    Böja balk

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Titta och beskriv balkens form. Känner du igen var en sådan balk brukar användas?

    Mätaren visar hur mycket balken böjs och med hur många kila du belastar den med. Prova att trycka lika hårt på olika ställen. Var på balken blir utböjningen störst? Vad tror du det beror på? 

    Tom Tits logotyp
  • Enkla maskiner (blocket, kilen, hävstången)

    Enkla maskiner (blocket, kilen, hävstången)

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    I utställningen Kraft &. Rörelse finns exempel på enkla maskiner som utnyttjar mekanikens gyllene regel "Det du vinner i kraft förlorar du i väg."

    De enkla maskinerna är uppfinningar som förstorar kraften på olika sätt.

    Hitta och testa experiment i utställningen som visar exempel på en enkel maskin för

    • Blocket
    • Kilen
    • Hävstången
    Tom Tits logotyp
  • Enkla maskiner (lutande planet, hjulet, skruven)

    Enkla maskiner (lutande planet, hjulet, skruven)

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    I utställningen Kraft &. Rörelse finns exempel på enkla maskiner som utnyttjar mekanikens gyllene regel "Det du vinner i kraft förlorar du i väg."

    De enkla maskinerna är uppfinningar som förstorar kraften på olika sätt.

    Hitta och testa experiment i utställningen som visar exempel på en enkel maskin för

    • Lutande planet
    • Hjulet
    • Skruven
    Tom Tits logotyp
  • En man som står bredvid en röd metallstruktur.

    Genväg/senväg

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Jämför de olika banorna. Vilken är längst och vilken är kortast?

    Vilken bana tror du är snabbast? Varför?

    Släpp bollarna ner för banan. Testa flera gånger. Vilken bana är snabbast?

    Tom Tits logotyp
  • En träväg med massa olika instrument och maskiner.

    Kraftverket

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Hur många stationer ska bollen passera för att ta sig ett varv runt?

    Hitta ett lutande plan, ett hjul, ett block, en skruv och en hävstång. Prova att förflytta bollen runt KraftVerket. 

    Vilken station tycker du var lättast och vilken var svårast? Varför?

    Tom Tits logotyp
  • En person testar kugghjuls experiment.

    Kuggdrift

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Sätt ett lika stort kugghjul ihop med kugghjulet med vev och veva. Åt vilket håll och hur snabbt snurrar de två kugghjulen?

    Sätt ett mindre kugghjul ihop med kugghjulet med vev och veva. Åt vilket håll och hur snabbt snurrar de två kugghjulen i förhållande till varandra?

    Få två kugghjul att snurra åt samma håll. Hur många kugghjul kan du få att snurra samtidigt?

    Tom Tits logotyp
  • Kulhoppet

    Kulhoppet

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Plocka av alla ringar utom en från banan.

    Släppa kulan så att den studsar på metallytan och hoppar genom ringen. 

    Flytta på ringen eller justera vinkeln på metallytan som kulan studsar emot med ratten på sidan. 

    Testa om du kan få kulan att hoppa genom alla ringarna. 

    Tom Tits logotyp
  • Luftsläden (kraft och rörelse)

    Luftsläden (kraft och rörelse)

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Plan 1

    Jämför hur släden glider på metallskenan när luften är av eller på.

    Sätt på luften genom att trycka på den blå knappen. Var blåser luften?

    Gör en luftkudde under släden att den glider bättre eller sämre?

    Tom Tits logotyp
  • Piruetten

    Piruetten

    Kraft och rörelse
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 1

    Testa hur det känns att snurra som en konståkare.  Dra dig in och ut från stolpen för att undersöka om det påverkar farten. Beskriv vad du kommer fram till. 

    Tom Tits logotyp