Gå till huvudinnehållet

Kroppen

Utforska vår utställning om kroppen och lära dig allt om hur vår fantastiska kropp fungerar, både genom att känna och klämma men också genom att springa, skrika, dra och balansera.

Uppdrag i utställningen

  • Använd hjärnan

    Använd hjärnan

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Hitta och testa ett experiment där du använder din hjärna. Varför tycker du att experimentet har med hjärnan att göra? 

    Tom Tits logotyp
  • Använd muskler

    Använd muskler

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Hitta och testa ett experiment där du använder några av dina muskler.  Vad tror du att musklerna har för funktion? Hur tror du att du använder dem i experimentet? 

    Tom Tits logotyp
  • Använd skelett

    Använd skelett

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Hitta och testa ett experiment där du använder ditt skelett.  Hur tror du att ditt skelett används i experimentet? 

    Tom Tits logotyp
  • Experimentet Brösten

    Brösten

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    När en kvinna blir gravid börjar brösten att förbereda sig för att kunna amma barnet. Kan du se mjölkgångarna som leder från de mjölkproducerande körtlarna? 

    Tom Tits logotyp
  • Darrhäntstestet

    Darrhäntstestet

    Kroppen
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Flytta öglan från ena sidan till den andra utan att nudda slingan. Hur många kulor blev det?

    Vilken hand är stadigast? Höger eller vänster? När kan det vara bra att vara stadig på handen?  Tror du att du är mer eller mindre stadig än en robot? 

    Tom Tits logotyp
  • Finns på vårdcentral

    Finns på vårdcentral

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Hitta och testa ett experiment som du tror kan finnas på en vårdcentral.

    Vad tror du att experimentet undersöker?

    Varför tror du att det kan finnas på en vårdcentral?

    Tom Tits logotyp
  • En grupp av tre människoskallar som står på ett träbord.

    Från barn till vuxen (åk 4-9)

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Titta på de tre skallarna (kranierna). Vad ser du för skillnader och likheter?  Vilken ungefärlig ålder tror du att de olika skallarna (kranierna) motsvarar? 

    Tom Tits logotyp
  • Från ägg till nyfödd

    Från ägg till nyfödd

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Titta på de olika modellerna av foster från ca tre månader och framåt. Hur beskriver du vad du ser under fosterutvecklingen? 

    Tom Tits logotyp
  • Experimentet gravidmagarna

    Gravidmagarna

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Gravidmagen är som att vara gravid i 7:e månaden. Hur skulle du beskriva att det känns att ha på sig en gravidmage och att göra vanliga saker som att knyta skorna eller plocka upp något från marken? 

    Tom Tits logotyp
  • En person som håller i en modell av ett mänskligt hjärta och lunga i plast.

    Hjärta och lunga

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Titta noga på hjärtat och lungorna. Vi brukar säga att kroppen är symmetrisk: att vår högra och vår vänstra kroppshalva är likadana. Men det stämmer ju inte riktigt. Vilka skillnader hittar du mellan höger och vänster kroppshalva i modellen?

    Hjärtat och lungorna sitter nära varandra. Vad är hjärtats funktion? Vad är lungornas funktion? Hur hänger deras funktioner ihop? 

    Tom Tits logotyp
  • Ett träbord med två falska människohjärtan i plast på.

    Hjärtat

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Hjärtat består av två små förmak och två större kammare. Den vänstra kammaren är tjockare än den högra kammaren. Vilken är vilken i modellen?

    Blodet passerar hjärtat två gånger på sin väg genom blodomloppet. Varför tror du att vänster kammare har större muskelmassa än den högra?

    De stora blodkärlen som är kopplade till hjärtat är målade i olika färger: blå, röd och lila. Vad tror du att de olika färgerna ska visa? 

    Tom Tits logotyp
  • Hjärtat snabbare

    Hjärtat snabbare

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Hitta och testa ett experiment som får ditt hjärta att slå snabbare när du använder experimentet.  Varför tror du att ditt hjärta slår fortare när du använder experimentet?  Hur tror du att man kan mäta hur snabbt ditt hjärta slår?

    Tom Tits logotyp
  • Ett hundskelett i en glasmonter på ett träbord.

    Hunden Rajje (åk 4-9)

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Känner du igen delar av skelettet hos Hunden Ra]e från människoskelettet? Du kan jämföra med något av skeletten som finns i utställningen.

    Varför tror du att vi ett kranium?

    Varför tror du att vi har revben?

    Varför tror du att det är bra att skelettet är hårt och inte mjukt? Vad skulle hända om skelettet inte var hårt? 

    Tom Tits logotyp
  • Hur stark är du?

    Hur stark är du?

    Kroppen
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Hitta och testa ett eller flera experiment där du kan mäta hur stark du är.

    Testa om olika tekniker gör att du blir starkare och varför inte utmana en kompis om vem som är starkast?

    Tom Tits logotyp
  • Experimentet Höjdhoppet

    Inget att hänga upp sig på/Höjdhoppet

    Kroppen
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Håll dig fast vid stången i 30 sekunder.

    Jämför hur det är att hålla dig fast med handflatorna mot eller från dig. Prova även att dra dig uppåt.  Hoppa så högt du kan 3 gånger vid höjdhoppet. 

    Upprepa 3 gånger. 

    Tom Tits logotyp
  • En löparbana, experimentet löparbanan.

    Löparbanan

    Kroppen
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Ta dig så fort som möjligt över löparbanan med både händerna och fötterna på löparbanan - krabbgång eller björngång.

    Hur kändes det att förflytta sig med hjälp av både armar och ben? 

    Tom Tits logotyp
  • Experimentet Muskelmodellen.

    Muskelmodellen

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Testa att spänna och slappna av i olika muskler i armarna. Titta på Muskelmodellen och känn på din egen arm.

    Vilka muskler hos Muskelmodellen hittar du hos dig själv? 

    Tom Tits logotyp
  • På tarmlängds avstånd

    På tarmlängds avstånd

    Kroppen
    • Årskurs 1-3
    • Plan 4

    Hitta På en tarmlängds avstånd. Dra ut repet.

    Din tarm är lika lång som repet. Är den längre eller kortare än vad du är?

    Tom Tits logotyp
  • En person som håller i en brun påse.

    Påshjärnan

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Hur skulle du beskriva att hjärnan känns? Känns den lättare eller tyngre än vad du trodde?

    Varför tror du att vi har ett kranium runt hjärnan?

    Vad tror du att hjärnan har för funktion hos oss människor? 

    Tom Tits logotyp
  • En tjej spelar ett spel på ett bord.

    Reaktionstestet

    Kroppen
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Sätt händerna på bordet. Tryck på den röda knappen när den lilla röda lampan lyser.

    Vilka delar av din kropp samverkar i denna övning?

    Vilken hand är snabbast? Höger eller vänster? 

    Tom Tits logotyp
  • Experimentet Brösten

    Reservdelsmänniskan (kroppen)

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Om kroppen går sönder går det ibland att använda reservdelar.

    Titta på reservdelarna. Känner du igen några delar och vad de ersätter? 

    Tom Tits logotyp
  • Slackline

    Slackline

    Kroppen
    • Årskurs 7-9
    • Plan 4

    Hur länge kan du stå still mitt på linan?

    Vad kan göra att du håller balansen lättare?

    Prova att andas, hitta en fokuspunkt. börja med ett ben, Använd armarna, slappna av. Böj benet lite om du  håller på att tappa balansen. 

    Tom Tits logotyp
  • En skyltdocka som visar människokroppens insida.

    Torso XX och Torso XY

    Kroppen
    • Årskurs 4-6
    • Plan 4

    Hitta hjärtat och lungorna. När vi beskriver var något finns är det bra att använda ord som framför, bakom, ovanför, nedanför, innanför, utanför och bredvid.

    Hur skulle du beskriva var hjärtat sitter? Hur skulle du beskriva var lungorna sitter? 

    Tom Tits logotyp