Roboten
Har du spelat tre i rad mot en robot någon gång? Starta spelet och se vem av er som vinner!
Robotar kan se olika ut och ha många olika typer av uppdrag men de styrs alla med hjälp av programmering. Vår robotarm arbetar vanligen på en fabrik och kallas då för en industrirobot. Ofta är industrirobotar specialiserade på ett särskilt uppdrag och har olika gripverktyg som passar för just den uppgift som roboten ska genomföra.
Jämför din egen arm med hur robotens arm rör sig. Kan ni göra samma rörelser? Roboten har en gripklo som är specialgjord för att kunna flytta pjäserna. Din hand är också en form av gripklo fast mer avancerad.
Kan du vinna över roboten i tre i rad? Datorn som styr roboten kan snabbt göra matematiska beräkningar. Vi har valt att programmera vår robot med en algoritm, en samling instruktioner, som instruerar den att slumpa hur den ska göra nästa drag. Om du skulle skapa ett program vad skulle du vilja att roboten gjorde?
En robot brukar designas efter tre principer: känna, tänka och göra.
Känna handlar om hur roboten ska hålla koll på sin omgivning. För att klara det har den bland annat sensorer.
Tänka handlar om robotens förmåga att omvandla och hantera informationen från omgivningen. Det gör den med matematiska uträkningar.
Göra handlar om att roboten genomför de instruktioner som den har fått.
Om du fick utveckla en egen robot, vad skulle den ha för uppgift?