Gå till huvudinnehållet

Handledning Kroppen, åk 1–3

På en tarmlängds avstånd, Plan 4

Frågeställning

Hitta På en tarmlängds avstånd.  Dra ut. Repet är lika lång som din tunntarm.  Är den längre eller kortare än vad du är?  

Bärande idé

Människans tunntarm är normalt vanligtvis tre till fem meter lång. Tunntarmen börjar vid den nedre magmunnen i magsäcken. Tunntarmens insida är täckt med en slemhinna som är kraftigt veckad. På slemhinnan finns små utskott som kallas tarmludd. Tunntarmen suger upp viktiga näringsämnen från maten. Sammandragningar i tunntarmens muskler skapar vågrörelser som knådar tarminnehållet och för det framåt. Tunntarmen mynnar ut och slutar i tjocktarmen, där blindtarmen sitter.   

Rullstolsbanan, Plan 4

Frågeställning

Hitta Rullstolsbanan. Prova!  Vad tycker du var lätt? Vad tycker du var svårt?  

Bärande idé

I Rullstolsbanan tar du dig fram utan att använda dina ben. Banan innehåller vardagliga hinder som den som använder rullstol måste övervinna för att ta sig fram. Att prata om och synliggöra olika funktionsvariationer skapar mångfald och tolerans, vilket i sin tur betonar alla människors olika sätt att fungera fysiskt och mentalt.  

Hunden rajje Skelettet, Plan 4

Frågeställning

Hitta hunden Rajje och ett människoskelett. Vad är lika? Vad är olika? , 

Bärande idé

Lika: Bröstkorg, ryggrad, skalle, färgen, två ögon, käke, 7 halskotor, skulderblad Olika: Hunden har svans, Klorna, Tänderna, Skallens form, Står på fyra ben, proportionerna mellan flera skelettdelar.   

Från barn till vuxen, Plan 4

Frågeställning

Hitta de tre skallarna Från barn till vuxen. Vilka likheter ser du mellan de tre skallarna? Vilka skillnader ser du mellan de tre skallarna? , 

Bärande idé

Skallen är den skelettstruktur som bildar huvudet. Skallens, eller kraniets, främsta uppgift är att bära ansiktet och skydda hjärnan. De tre skallarna är bebis (mitten), Barn (höger), Vuxen (vänster) Lika: Två ögonhålor som är ungefär lika stora på alla tre skallar, färgen, käke med gångjärnsled Skillnad: Storleken på själva skallarna, tänderna, hålet för näsan,  

Hjärta, Plan 4

Frågeställning

Hur många hjärtan hittar du?   

Huvud, skalle, kranium, Plan 4 

Frågeställning

Hur många huvuden hittar du?   

Fot, plan 4

Frågeställning

Hur många fötter hittar du?   

Skelett, plan 4

Frågeställning

Hur många skelett hittar du? 

Rörelseapparaten, plan 4  

Frågeställning

Hitta ett experiment där du kan se delar av kroppen som behövs för att kunna röra sig. 

Pulshöjning, plan 4  

Frågeställning

Hitta ett experiment där du får ditt hjärta att slå snabbare. 

Muskler i överkroppen, plan 4

Frågeställning

Hitta ett experiment där du använder muskler i din överkropp. 

Jämn puls, plan 4

Frågeställning

Hitta ett experiment där du inte får ditt hjärta att slå snabbare. 

Lungor, plan 4

Frågeställning

Hitta ett experiment där du kan se lungorna.

Hjärna, plan 4

Frågeställning

Hitta ett experiment där du kan se hjärnan. 

Lyssna eller se hjärtslag, plan 4

Frågeställning

Hitta ett experiment där du kan se eller höra ditt hjärta slå. 

Hjärta, plan 4

Frågeställning

Hitta ett experiment där du kan se ett hjärta. 

Muskler i underkroppen, plan 4

Frågeställning

Hitta ett experiment där du använder muskler i din underkropp. 

Välj själv, plan 4  

Frågeställning

Välj ett eget experiment som handlar om kroppen. Undersök, testa och berätta om det.  

Bärande idé

 Här är det bra att låta eleverna berätta om sitt valda experiment. Varför har de valt just det experimentet? (argumentera) Vilka frågor kan man ställa om experimentet? Hur gör man när man utforskar sitt valda experiment? Vad kan man lära sig av experimentet? är några frågor att ställa