Gå till huvudinnehållet
Välta balansera illustration
Fysikaliska fenomen
  • Förskola
  • Plan 1

Välta och balansera

Upptäckare! 

Ditt uppdrag är att leta efter experiment där någonting välter eller balanserar, lycka till! 

För dig som pedagog

Det fysikaliska fenomenet välta handlar om att saker välter om deras tyngdpunkt hamnar utanför sin stödyta. Om tyngdpunkten är innanför stödytan har föremålet balans. Exempel: Tornet välte när jag placerade den sista klossen på toppen. 

Nedan kommer tre exempel på experiment i Tom Tits utställning där barnen kan uppleva och utforska att någonting som välter eller balanserar. 

Prata om hur experimentet ser ut. Vad man gör? Vad är det som välter? Hur kan man få något att balansera? Hur låter det när något välter? (adjektiven) Har barnen egna idéer om vad de vill utforska? 

Klosstornet (plan 1)

Titta noga på klossarna, hur ser de ut? Bygga ett så högt torn som möjligt med de olikformade, asymmetriska klossarna. Tornet välter om tyngdpunkten är utanför stödytan. För att bygga högt, tänk på klossarnas form och håll det så rakt som möjligt. Börja med en stor stödyta och smalna av mot toppen.