
Vikten av upptäckarglädje
Hjärnan utvecklas under hela barndomen och in i vuxenlivet. Hos vuxna fortsätter hjärnan att vara plastisk, det vill säga föränderlig och anpassningsbar, vilket gör att vi kan fortsätta att lära oss nya saker hela livet.
I vilka miljöer sker lärandet?
Under olika delar av livet varierar vilka som är viktigast för vårt lärande: föräldrar, lärare, vänner och förebilder. Lärande kan ske överallt och närsomhelst. Vi talar ofta om lärande i formella miljöer, som skola och universitet. Mycket av lärandet sker också i informella miljöer som köket, i parken, eller på museer. Oavsett när, var och med vem vi gör något med framhåller forskning att när vi är engagerade så lär vi oss mer och bättre.
Upptäckarglädje handlar om att skapa engagemang inom och positiva attityder till naturvetenskap och teknik. En del av det är att synliggöra naturvetenskapen och tekniken i flera olika miljöer. Du kan läsa mer om vad som påverkar lärandet inom naturvetenskap och teknik både i och utanför klassrummet i modulen Byggstenar för upptäckarglädje.
Upptäckarglädje för alla – varför är det viktigt?
Om du har barn i din närhet kan du påverka hur de ser på naturvetenskap och teknik. Naturligtvis kan du även påverka vuxnas attityder. Målet är inte att alla ska arbeta med naturvetenskap och teknik, men positiva attityder till naturvetenskap och teknik handlar om god utbildning för alla. Och en god utbildning behövs för att kunna vara delaktig i ett demokratiskt samhälle.
Sammanfattningsvis innebär det att vi inte behöver tycka om allt som görs inom naturvetenskap och teknik men vi behöver ha en kunskap och förståelse om arbetssätt, metoder och allmänbildning.
Hur vi jobbar vi med upptäckarglädje på Tom Tits
Experimentvagnar
En experimentvagn är en serie av 3-5 demonstrationsexperiment som vi genomför från en specialbyggd vagn som dyker upp någonstans i utställningen. Allteftersom vi har lärt oss mer om upptäckarglädje för alla så har syftet med våra experimentvagnar ändrats. Idag är syftet att hjälpa våra besökare att ta sig an våra utställningar. Vi talar om det vi hör, ser och känner med vardagliga ord för att hjälpa besökarna att samtala om upplevelsen både under besöket och hemma. Vi visar att vi testar och testa igen, men kanske på ett lita annorlunda sätt, om det inte går som vi tänkt oss.
I arbetet med både experimentvagn och livesändningar tar vi framförallt stöd av Science Museum Groups Engagement reflection points.
Tips!
Till dig som förälder
Vi kan alla påverka attityder till naturvetenskap och teknik överallt. I den här modulen har vi valt ut aktiviteter som kan göras var som helst och som inte egentligen kräver så mycket kunskap inom naturvetenskap och teknik. Verktygen från Science Museum Group i Storbritannien och Harvard i USA handlar om att sätta ord på det vi ser för att tillsammans resonera om naturvetenskapen och tekniken runt omkring oss.
Till lärare och pedagoger
Att skapa ett ökat engagemang och skapa en positiv attityd hos elever handlar om hur du kopplar din undervisning till deras intressen, vardag och erfarenheter för att synliggöra naturvetenskapen och tekniken genom exemplen. Hur väl känner du dina elever och vad de gör utanför skolan? Vår utmaning till dig i den här modulen är att koppla din undervisning till minst en elevs intresse. Grundtanken till övningen kommer från The science capital teaching approach: Engaging students with science, promoting social justice som är ett material producerat av Science Museum Group.