Gå till huvudinnehållet
tre flickor framför konstverk

Tom Tits STE(A)M-strategi

Genom att inkludera konst i STEM-ämnena, uppmuntrar vi till en mer dynamisk och engagerande lärandeupplevelse. När vi är engagerade lär vi oss mer och bättre. Så hur skapar man då engagerande upplevelser och möten med naturvetenskap och teknik?

STEAM

STEM är en förkortning av engelskans science, technology, engineering and mathematics, det vill säga naturvetenskap, teknik och matematik. Regeringen presenterade i februari 2025 sin nya STEM-strategi . Målet med strategin är att få fler, framför allt kvinnor, att välja utbildningar och yrken inom naturvetenskap och teknik. På Tom Tits tror vi på att lägga till ett A för konst för att främja kreativitet och innovation. Det konstnärliga inslaget eller utformningen av våra utställningar och utbildningar hjälper oss att tänka utanför ramarna och tillämpa kunskaper på nya sätt.

Läs om regeringens STEM-strategi

Upptäckargläde för alla, alltid

Vår attityd påverkas av vår kännedom om och erfarenhet av ett ämne. För att skapa engagemang behöver vi få en bättre förståelse för hur individen påverkas av hur vi talar om och kommunicerar kring naturvetenskap och teknik. På samma sätt som en positiv upplevelse kan förbättra vår attityd och få oss att söka nya erfarenheter, aktiviteter, upplevelser, kunskaper, och fler möten kan en negativ upplevelse istället få oss att ta avstånd.

I de olika modulerna finns verktyg för engagemangsskapande aktiviteter både i vardagen och långsiktigt. Här på Tom Tits Experiment använder vi dessa kunskaper och verktyg i vårt arbete med att skapa upptäckarglädje för alla.