Skolhackathon i Minecraft
Köp biljett

Skolhackathon i Minecraft

Tom Tits Experiment i Södertälje värd för regionalfinal i Skolhackathon i Minecraft 2022

Nio klasser i regionalfinal i Skolhackathon i Minecraft

De regionala vinnarna i Skolhackathon i Minecraft 2022 klara för riksfinal

Mellanstadieeleverna ställdes inför uppdraget att skapa "sitt drömsamhälle med fokus på urbanisering” i Minecraft. Efter en utmanande överläggning för juryn, korades Skapaskolan årskurs 6 i Huddinge kommun som vinnare. På delad andraplats kom Bromstensskolan 6B i Stockholms stad och Väringaskolan 6 i Sigtuna kommun
 
Ett stort tack till elever, lärare, juryn Stefan Hollmark Joakim Jidbacken och Sophie Giers Arekrans ,Tom Tits Experiment för ett gott samarbete och genomförande av eventet. Nu väntar storregional final i december där Skapaskolan får tävla mot andra skolor i Sverige!  Tisdagen den 22 november 2022, gick den regionala finalen i Skolhackathon i Minecraft av stapeln. Stefan Hollmark, Stadsdirektör för Södertälje Kommun (till höger i bild), var en av tre jurymedlemmar som kommer att titta på bidrag från nio olika klasser från region Stockholm. De andra två i juryn var Sophie Giers Arekrans, Stadsplanerare med fokus på hållbara lösningar för klimatförändringar (mitten i bild) och Joakim Jidbacken, Grafisk design och kommunikation samt tävlingsdeltagare i LegoMasters 2020 (till vänster i bild).

Temat för året är urbanisering och mellanstadieeleverna har arbetat i ca åtta veckor för att utveckla ett drömsamhälle där de bygger upp förslag för en hållbar stad. De började med diskussioner, skisser och 3D-modeller och avslutade klassarbetet med att bygga sin stad i Minecraft. Tom Tits Experiment och Ung Företagsamhet i Stockholms region står bakom tävlingen lokalt och regionalt; totalt innefattar årets skolhackaton sju regioner med ca 4 000 elever som deltagit i projektet.

Bild på tre personer, två män och en kvinna

Några frågor till jurymedlemmarna

Är det något särskilt som ni hoppas på att få se under ditt juryarbete och varför tycker ni att Skolhackathon i Minecraft är viktigt?

– Skolhackathon i Minecraft öppnar upp för ett lärande som eleverna tycker är kul, samtidigt som det ger väldigt mycket. För visst lär man sig bättre om man har kul? Att det dessutom görs till en tävling där de olika skolorna kan mötas gör det hela ännu roligare! /Joakim Jidbacken (tv), Grafisk design och kommunikation. Tävlingsdeltagare i LegoMasters 2020

– Minecraft är ett superintressant, pedagogiskt och innovativt verktyg som i ett lärande- och utvecklingsperspektiv kan väcka tankar och idéer som sen kan bearbetas i praktiken. Att detta görs i skolan, genom exempelvis skolhackaton, är en superbra grund inför att dagens elever sen går ut i vuxenvärlden och fortsätter utveckla och förvalta vårt samhälle på ett hållbart sätt. /Sophie Giers Arekrans (mitten), Stadsplanerare med fokus på hållbara lösningar för klimatförändringar.

– Jag hoppas att vi får se massor av nytänkande och idéer som vid en första anblick kan se omöjliga ut men som när man tänker efter lite är vara briljanta. Jag tänker att det är viktigt att barn får bra möjligheter att fundera och diskutera hur de vill att deras framtid ska se ut och dessutom synliggöra detta. Sen tänker jag dessutom att det är viktigt för oss vuxna att ta oss tid och lyssna på barnens olika tankar och idéer. /Stefan Hollmark (th), Stadsdirektör för Södertälje Kommun.

 

 

Skolhackathon i Minecraft 2021 avgjort

Skolhackathon i Minecrafts regionalfinal avgjordes i veckan på Tom Tits Experiment i Södertälje. Av 270 åk 4–6 elever var det till slut klass 6 på Innovitaskolan Rudan som tog första placering. Vinsten, en VIP-dag på Tom Tits och tusen kronor till klasskassan.

Totalt tio klasser i Stockholmsregionen deltog i årets Skolhackathon i Minecraft. Under höstterminen har de arbetat med att bygga sin drömstad utifrån sociala, ekonomiska och miljöperspektiv.

- De började med diskussioner, skisser och 3D modeller och avslutade klassarbetet med att bygga sin stad i Minecraft, berättar Tiffany Alnefelt, Pedagog- och programutvecklare på Tom Tits.  

Tom Tits Experiment och Ung Företagsamhet i Stockholms region står bakom tävlingen lokalt men det är en del av en större initiativ. Även lag från Norrbotten, Västernorrland, Västerbotten var med i Skolhackathon med egna finaler samma dag. Totalt är 2000 mellanstadiet elever från 41 skolor och 15 olika kommuner delaktiga i projektet.

Elev arbetar i Minecraft

Utgångspunkt i Barnkonventionen och Agenda 2030

Varje deltagande klass valde ut en grupp som fick representera dem i finalen. Väl där fick deltagarna ett uppdrag utifrån temat ”Mineköping 2071”, som har utgångspunkt i Barnkonventionen och Agenda 2030.

- Elevernas uppgift var att skapa en digital värld med hänsyn till bland annat framtidens automatisering, energiförsörjning, matproduktion, mötesplatser och innovationsgrad. De fick drygt fem timmar på sig och uppdraget hade varit hemligt fram till måndag morgon för att alla klasser skulle ha samma tid på sig för att skapa sina lösningar, berättar Tiffany Alnefelt.

Juryns motivering

Juryn, bestående av Stefan Hollmark, blivande stadsdirektör för Södertälje, Joakim Jidbacken, LegoMasters 2020 och arkitekt av Minecraft versionen av Södertälje centrum och Jessica Löfström, framgångsrik entreprenör inom byggbranschen utsåg Innovitaskolan Rudan årskurs 6 till vinnare med följande motivering

”Den här klassen visar upp en fulländad stad med välutvecklade system för energi, matproduktion och gott om automatisering. Innovationsgraden är hög och dagens teknik har inte begränsat framtidens möjligheter”

Den vinnande klassen kommer presentera sin lösning på nationaltävling där representanter från bl.a. Microsoft och Atea kommer att välja ut årets nationalvinnare i Skolhackathon i Minecraft.  

Översiktsbild ifrån Minecraft med byggnader, grönska och vatten

Faktatext Skolhackathon

Bakgrunden till Skolhackathon är en vision om att ta vara på barnens kreativitet och idéer om framtidens samhällsutveckling. Utöver att eleverna ska få känna delaktighet i samhällsfrågor är vidare syfte att eleverna ska lära sig mer om innovation, hållbarhet, stadsutveckling, demokrati och entreprenörskap på ett lekfullt sätt.

Initiativtagare till hackathon som gjorde pilotprojekt med Skolhackathon i Minecraft i Västernorrland 2020 är Bron Innovation, UF Västernorrland och Technichus science center i Härnösand.

Dela sidan:

Våra samarbets­partners