Aktuellt

Vad är på gång just nu hos utbildningsenheten? Här kan du läsa om aktiviteter vi erbjuder för er lärare i huset och andra uppdrag vi är ute på. 

Forskarfredag

Ni missar väl inte vetenskapsfestivalen forskarfredag den 29/9 på Tom Tits Experiment? Då får din gymnasieklass chansen att gå på forskarspeeddejting och interagera med forskare ifrån flera olika företag. Vårt mål är att alla eleverna ska vidga sina vyer om vad naturvetenskap och teknik innebär och bli mer nyfikna på yrken som inte tidigare kanske kändes tillgängliga eller aktuella. Läs mer och boka in din gymnasieklass! 

Vidareutbildning för nordiska lärare

NAROM samarbetar med Skolelaboratoriet vid NTNU, Universitetet i Ålborg och den Europeiske Rymdorganisationen ESA för att arrangerar kurs för gymnasieelever och lärare. CanSat är ett projekt som är relativt billigt for skolorna att delta i. Man kan själv välja hur mycket man vill göra av projektets delar samt hur mycket tid man vill använda. Det ger eleverna möjlighet till att ansvara för ett projekt, göra en budget, skapa mekaniska och elektroniska lösningar och programmera elektroniken.

En CanSat är alltså en liten satellitmodul (sond) som släpps från en raket eller en ballong, och svävar tillbaka till marken i fallskärm. På vägen ner ska sonden göra olika mätningar som sändes till en markstation. Uppgiften är att hålla sig innanför vissa begränsningar som kostnad, tid, vikt och inte minst volym. Satellitmodulen ska byggas in i en 0,33 liters läskburk. En CanSat innehåller instrument, strömtillförsel, databehandlingsenhet och kommunikationssystem som i riktiga satelliter. Läs mer om CanSat konceptet och tillgängliga undervisningsresurser här

Själva hjärtat i CanSat är en Arduino, som är ett mikrokontrollerkort på som är väldig enkelt att programmera. CanSat har blivit ett lyckat koncept för ett spännande och lärorikt rymdprojekt för elever och skapar ett ökat intresse för naturvetenskapliga ämnena och teknik. 

Målsättning

Att ge lärare i gymnasie- och senare delen av grundskolan en generell ingång till rymdteknologi. Att ge lärarna praktisk erfarenhet av elektronik och mätteknik när de bygger en sond med elektroniska sensorer för loggning och överför data mellan sond och markstation via radio. 

Kostnad

Kursen genomföres som en del av Nordic ESERO projektet i samarbete med Tom Tits Experiment och är gratis for deltagare från Norge, Sverige och Finland. Nordic ESERO står för kurs och kost under kursen. Resekostnad och eventuell övernattning betalar deltagaren själv.

Målgrupp: Lärare
Plats:
Tom Tits Experiment, Södertälje
Första kursdag:
31.10.2017
Sista kursdag:
01.11.2017
Sista anmälningsdag:
15.10.2017

Gör din anmälan här.

Skapande skola

På Tom Tits Experiment kan du använda bidraget ifrån Skapande skola genom att boka våra skolprogram inom programmering och digitalt skapandeplanetarievisning eller besöka utställningen med hjälp av våra Tänk & Testa kort

Stärk den digitala kompetensen

Den tekniska utvecklingen och digitaliseringen innebär förändringar i arbetslivet och samhället i övrigt. Det leder i sin tur till allt större krav och förväntningar på skolväsendets förmåga att ge alla elever, unga som vuxna, en god digital kompetens.
Regeringen har nu beslutat att införa programmering i teknik och matematikämnet samt stärka digitala kompetenser i samtliga ämnen 
Ändringarna börjar implementeras i höst 2017 och ska börja tillämpas senast juli 2018.

Vad vi erbjuder er skolklass:
Bluebot programmering - Introducera barnen i programmering och vad det innebär. Bygg upp olika miljöer och banor, utforska kartor och bygg egna spel där en Bluebot kan röra sig.
Quirkbot programmering - Kreativ introduktion i programmering och datalogiskt tänkande för skolklasser. Med en styrbar enhet och sugrör kan eleverna styra och konstruera på egen hand.

Vad vi erbjuder dig som lärare:
LärarfortbildningHos oss visar vi hur du kan ta tillvara på elevernas nyfikenhet inom naturvetenskap och teknik, hur du arbetar med datalogiskt tänkande, hur du kan anpassa experimentet efter elevernas förkunskaper, förutsättningar samt behov och genom detta sätt nå läroplanens mål/kunskapskrav.

Vad ändringarna innebär:

  • att programmering införs som ett tydligt inslag i flera olika ämnen i grundskolan, framför allt i teknik och matematik
  • att eleverna blir stärkta i sin källkritiska förmåga
  • att eleverna ska kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med användning av digital teknik
  • att eleverna ska arbeta med digitala texter, medier och verktyg
  • att eleverna ska använda och förstå digitala system och tjänster
  • att eleverna ska utveckla en förståelse för digitaliseringens påverkan på individ och samhälle